Wednesday 21 January 2015

Pengalaman Pertama: A Perspective Piece by Manis Chen

Words & Photograph by Manis Chen

In November 2014, Manis was referred to a government clinic to receive treatment for some health problems she was facing. Apprehensive of the treatment she would be receiving due to her status as a mak nyah (transgender person), she was pleasantly surprised. The following article is a first-hand account of her experience. 

Manis Chen


Pagi tadi aku ke klinik swasta yang selalu kupergi. Aku menceritakan kepada doktor tentang masalah kesihatanku. Dr Othman merupakan seorang lelaki melayu yang berumur lewat 40an, pada anggaranku. Dia seorang yang peramah, boleh dibawa berbincang dan tidak menunjukkan sebarang rasa kurang senang atau tidak selesa apabila berbual denganku. Ini menyebabkan aku juga menjadi senang untuk terus datang mendapatkan rawatan terhadap apa-apa masalah kesihatan yang aku alami. Dia meminta kebenaran untuk memeriksa kandungan gula dalam darahku kerana aku sememangnya tidak pernah menjalani pemeriksaan kesihatan secara serius.

Setelah jari telunjukku ditembak oleh jarum kecil, doktor memicit kawasan yang ditembak untuk membolehkan darah keluar dari hujung jari yang telah ditembak. Setitik darah itu kemudiannya dicalitkan pada alat bacaan darah yang telah tersedia di atas mejanya.

Dia memberitahuku bacaannya agak tinggi. Dia bertanya dimana aku ingin mendapatkan rawatan selanjutnya. Dia menerangkan komplikasi yang mungkin akan aku alami jika tidak membuat rawatan. Aku memilih untuk meneruskan rawatan di kliniknya. Dia menerangkan yang kosnya mungkin tinggi dan dia tidak mempunyai kelengkapan yang lengkap. Aku agak terkejut dengan kejujuran doktor ini. Rasa hormatnya meningkat terhadapnya. Akhirnya aku mengalah dan meminta dia menyediakan surat rujukan untuk membolehkan aku ke klinik kerajaan seperti yang dicadangkannya.

Aku tiba di klinik kerajaan itu kira-kira setengah jam kemudian. Aku terkejut melihat betapa ramainya orang di dalam klinik berkenaan. Aku tercari-cari kaunter pendaftaran memandangkan itulah kali pertama aku ke situ. Selesai urusan pendaftaran, aku menunggu sebentar untuk diperiksa doktor. Petugas di kaunter pendaftaran memberikan aku nombor giliran bagi rawatan di bilik nombor 3. Sekitar sepuluh minit kemudian aku berjumpa doktor.

Seorang doktor wanita melayu berusia lewat 20an memanggil namaku dan menyuruh aku duduk. Dia bertanyakan apa masalahku. Aku menghulurkan surat rujukan yang kubawa. Dia membaca seketika surat rujukan berkenaan, doktor wanita ini kemudian menyambung dengan beberapa soalan untuk mengetahui tentang masalah kesihatan yang kuhadapi. Kemudian, ketika ingin memeriksa degup nafasku dari arah belakang badan pula, doktor itu dengan sopan menyuruh aku menyelakkan kesemua rambutku ke depan. Selesai pemeriksaan doktor dia menyuruh aku ke kaunter saringan untuk menimbang berat badan dan untuk mendapatkan kiraan BP serta BMI. Doktor juga menyuruh aku ke bilik nombor 5 untuk membuat ECG.

Di kaunter saringan, aku juga mendapat layanan yang mesra sehinggakan petugas wanita yang berjawatan pembantu jururawat itu membahasakan diriku sebagai "kak". Aku tidak menghiraukan panggilannya kerana aku merasakan selayaknyalah aku dipanggil sebegitu memandangkan usia aku jauh lebih tua darinya.

Ketika aku dipanggil masuk ke bilik nombor 5, petugas lelaki itu bertanyakan aku samada aku mahukan staf wanita melakukan proses ECG. Aku terkejut. Tanpa berfikir panjang aku mengatakan aku tidak ada masalah untuk mendapatkan ECG darinya. Dia menyuruh aku membuka rantai leher, gelang tangan dan mengeluarkan duit siling dari poket seluar palazo polka dot purple yang kupakai. Dia memberikan aku satu bakul comel untuk aku menyimpan barangan peribadiku. Dengan nada yang mesra dia menyuruhku untuk memaklumkan kepadanya setelah aku bersedia.

Beberapa minit kemudian seorang staf lelaki lain masuk. Dia menyuruh aku membuka baju. Aku menuruti arahannya. Dia mula mengenakan penyepit di kedua pergelangan tangan dan kakiku. Kemudian dia ingin menyepit di kawasan kiri dada. Dia memohon maaf kepadaku kerana terpaksa menyelak sedikit sport bra yang kupakai. Sekali lagi aku terkejut kerana staf lelaki itu dengan sopan memohon maaf.

Secara jujur, aku sendiri tidak memikirkan aku seorang mak nyah. Aku akan berhadapan dengan situasi bakal diperiksa petugas lelaki. Apa yang bermain difikiranku ketika mengeluarkan kad pengenalan semasa sesi pendaftaran tadi hanyalah aku tidak akan selesa apabila nama betul seperti yang tercatit di kad pengenalanku akan digunakan sepanjang berurusan di klinik ini.

Setelah semuanya selesai, aku mengucapkan terima kasih kepada petugas berkenaan. Aku kembali ke bilik rawatan nombor 3. Doktor memaklumkan aku perlu memulakan rawatan. Dia mengesahkan aku mempunyai kencing manis dan juga darah tinggi. Dia membelek cetakan ECGku dan memaklumkan aku tidak mempunyai masalah jantung kerana bacaannya normal. Tanpa diduga, ketika bertanyakan tentang latar belakang keluargaku seperti ada atau tidak ahli keluarga mengidap penyakit-penyakit kronik, dia juga bertanyakan samada aku selalu memakai kasut bertumit tinggi. Aku secara spontan menyatakan tidak kerana aku tidak akan bertahan memakainya untuk jangkamasa yang lama. Ini membuktikan bahawa doktor wanita itu beranggapan seorang wanita pastinya akan memakai kasut bertumit tinggi.

Kaunter yang terakhir perlu aku tempuhi sebelum boleh balik ialah kaunter farmasi. Aku menekan mesin nombor giliran, mengepil nombor yang keluar pada slip ubat dan menyimpan satu lagi nombor yang sama di tanganku. Aku duduk di salah satu kerusi plastik berwarna biru yang terdapat di depan kaunter berkenaan. 5 minit kemudian nomborku naik di ruang nombor giliran. Aku bangun dan berjalan menuju ke kaunter farmasi. Seorang staf wanita berbangsa cina membaca sekali lagi namaku. Aku merasakan dia terkejut kerana nama yang dibacakannya adalah nama lelaki tetapi yang berdiri didepannya adalah seorang wanita. Beberapa saat berlalu dan dia mungkin telah dapat menerima kenyataan bahawa pesakit yang ingin mendapatkan ubat itu sebenarnya adalah orang yang betul. Dia menerangkan tentang fungsi ubat dan aturan makannya dengan bersahaja selepas itu.

Apa yang dapat aku katakan, pengalaman mendapatkan rawatan di Klinik Kesihatan Gombak Setia itu sungguh menyenangkan walaupun aku adalah seorang mak nyah kerana layanannya tetap sama dengan pesakit lain. Tiada sebarang ungkapan negatif dilemparkan oleh kakitangan kesihatan di situ walaupun ada reaksi tidak percaya dari raut muka petugas bahawa yang berada di depan mereka adalah seorang yang berjantina lelaki. Aku membuat kesimpulan ini kerana mereka memanggil nama seorang lelaki tetapi yang datang/menyahut adalah seorang perempuan. Kepada Dr Intan Shafinaz Ja'apar dan team di KK Gombak Setia, sekalung tahniah dari saya

6 comments:

  1. I was married at 32 and immediately tried to get pregnant. When I was unable to conceive I had blood tests for fertility and was told that I had an FSH (follicle stimulating hormone) of 54 and would not be able to have children. Even though the doctors knew that I had been diagnosed with Hashimoto's thyroiditis since age 25, no one bothered to check my thyroid levels. my TSH was measured at .001. My Synthroid dosage was lowered. a friend advise me to contact a spiritualist who help with fertility with her medicine, i collected her contact an explain my situation to her she prepared for me a herbal medicine which i took as describe I by her. became pregnant very quickly, I had a successful pregnancy. I have my baby august 2014. to get pregnant at age 35 with my 2nd child in september 2016, thank you mama , this is her email contact if you require her help mallamabuduspiritualhome@gmail.com Or whatsapp them on +2349055637784

    ReplyDelete
    Replies
    1. Good day viewers , my name is Jessica Campell ,Am here to let the whole world know that I was diagnose of herpes 7years ago were all hope was lost and I had nothing to do about it,I just accepted the faith that one day I will cure of this disease and I just pray everyday for a helper and one day my sister introduce me to a great herbal man called Dr. CHUKWU MADU HERBAL HOME that she saw on internet,well, I gave him a try on his email. dr.chukwumaduherbalhome@gmail.com, I was not fully convinced until he sent me the herbal medicine which he ask me to take for two weeks I took it with faith and i went for a retest in different hospitals and today am cured of this virus and am also using this medium to let all those having STD,like herpes and the rest not to give up,their is a man who can cure you,his name is Dr CHUKWU MADU , contact him on  dr.chukwumaduherbalhome@gmail.com  or  contact him on his WhatsApp mobile number . +2347030936239.

      Delete
  2. I was depressed when doctor told me that I have been diagnosed with Herpes disease… I thought about my Family, I know my Family will face a serious problem when I'm gone, I lost hope and I wept all day, but one day I was searching the internet I found Dr.ezomo contact number. +2349069171173 I called him and he guided me. I asked him for solutions and he started the remedies for my health. Thank God, now everything is fine, I'm cured by Dr.ezomo herbal medicine, I'm very thankful to Dr.ezomo and very happy with my hubby and family. email him on dr.ezomorootandherbals@gmail.com or you can also reach him through WhatsApp number+2349069171173 He can also cure so many sickness {1}HIV And AIDS {2}Diabetes {3}Epilepsy {4}Blood Cancer {5}HPV {7}ALS {8}Hepatitis

    ReplyDelete
  3. i got hpv from my boyfriend  and i was trying all i could do to get rid of this virus over 4 months now i have taking a lot of drugs from different medical doctor which didn't work at all, last month i was doing some research on google on how to get cured totally from this virus i found someone testimony on how she got cured totally from hpv with the help of doc. onokun  natural herbs and she drop doc onokun email address, So i decide to give him a try and i contact him for help he told how to purchase the natural herbs and i did that, Do you believe i only took this herbs for 2 weeks and i got cured permanently from the hpv virus without no side effect. Thank you so much doc onokun for the help i will make sure i tell the whole world about you. contact him if you need his help too  via: Dronokunherbalcure@gmail.com 

    ReplyDelete
  4. Hello everyone i am happy to say that i was cure from HIV/AIDS by Dr Padman with his herbal medications after i tested positive july 2016 and ever since then i have been on medications to extend my living on earth. One faithful day i was searching on line if i could get some tips on how to cure my illness and i saw a comment on how Dr Padman cure HIV with herbs,i was surprise and i contact him on the email they provided on the comment and i explain my problem to him and he also prepare the herbs and send to me which i use for one week as i was instructed by him and after 2weeks i went to hospital for checkup and i tested Negative and i am fully cured from the disease and i am so greatful to Dr Padman.You can also reach Dr Padman on his padmanlovespell@yahoo.com , https://twitter.com/padman_dr. https://padmanspell.com WhatsApp +19492293867

    ReplyDelete
  5. Good day viewers , my name is Jessica Campell ,Am here to let the whole world know that I was diagnose of herpes 7years ago were all hope was lost and I had nothing to do about it,I just accepted the faith that one day I will cure of this disease and I just pray everyday for a helper and one day my sister introduce me to a great herbal man called Dr. CHUKWU MADU HERBAL HOME that she saw on internet,well, I gave him a try on his email. dr.chukwumaduherbalhome@gmail.com, I was not fully convinced until he sent me the herbal medicine which he ask me to take for two weeks I took it with faith and i went for a retest in different hospitals and today am cured of this virus and am also using this medium to let all those having STD,like herpes and the rest not to give up,their is a man who can cure you,his name is Dr CHUKWU MADU , contact him on  dr.chukwumaduherbalhome@gmail.com  or  contact him on his WhatsApp mobile number . +2347030936239.

    ReplyDelete